Waarom denkt een gemiddelde niet-skiër dat een skivakantie vooral uit kou bestaat?
Hebben skigebieden moeite om nieuwe klanten te werven? Mond-op-mond reclame is in mijn optiek (en die van vele andere) nog steeds een van de belangrijkste vormen van marketing.
Maar waarom is het zo lastig als skiër om een niet-skiër zover te krijgen een jaartje mee te gaan naar de piste? Waarom trekt die kou niet en zal de zon grotendeels blijven overheersen? Eigenlijk een heel vreemd concept.
Ik ben zelf een skiër, door familie zo’n 10 jaar geleden overgehaald en ik heb het eerstehands ervaren dat je tijdens een skivakantie het nooit koud hebt!
Als ik probeer deze geweldige vakantie te promoten aan vrienden of andere familieleden die nog niet actief zijn in ski -land , dan trekken ze zich één voor één terug en kiezen ze liever voor de zon.
Dus waarom werkt zo’n sterke vorm van marketing (mond-op-mond reclame) niet bij het concept van skiën? Waarom zijn alleen ski-fanaten vatbaar voor enige vorm van marketing.
Wat zijn de uitdagingen van ski-oorden? Het blijft alles bij elkaar opgeteld toch een relatief dure (extra) vakantie. Huidige skiërs en boarders willen vooral blijven skiën en boarden. Vandaar dat er een groot aantal fun activiteiten op maat wordt geboden, zoals snowscooters, huskytochten, rodelen en tuben, snowbladen, snowrafting, ijsvissen, ijsduiken, ijsklimmen, sneeuwwandelen, offpiste-toerskiën, heliskiën, parapenten, ski-acrobatiek en quadraces.
Toch interessant. Offline marketing blijft toch ook echt wel een groot onderdeel. Hoe kom je hierdoorheen?
Hoe zou jij hier mee omgaan? #dtv
Liefs, Judith
De Marketing Express